Πολλοί πολιτισμοί σε όλον τον κόσμο έχουν αναγάγει τα βουνά σε ιερό κομμάτι της πίστης τους. Για κάποιους, αυτά είναι οι κρίκοι που μας συνδέουν με το κέντρο του κόσμου, όπως είναι το όρος Μερού για τους ινδουιστές. Στην αρχαία Ελλάδα οι άνθρωποι πίστευαν ότι οι θεοί κατοικούσαν στον Όλυμπο. Στην Ιαπωνία το όρος Φούτζι είναι ένα πανίσχυρο εθνικό σύμβολο της πίστης τους. Το όρος Καϊλάς στο Θιβέτ είναι ένα ιερό βουνό για τους ινδουιστές, τους ζαϊνιστές και τους βουδιστές. Επί πλέον, είναι φανερό ότι ο σχεδιασμός πολλών από τα πιο ιερά και σημαντικά τεχνητά κτίσματα σε όλον τον κόσμο μιμείται τα βουνά: για παράδειγμα οι πυραμίδες στη Νότια Αμερική και στην Αίγυπτο. Επίσης, μαυσωλεία και ναοί συχνά κατασκευάζονται είτε πάνω σε λόφους ή βουνά είτε στα ψηλότερα τμήματα των τεχνητών κατασκευών, όπως είναι οι τύμβοι των Ινδιάνων της Νοτίου Αμερικής ή ο Παρθενώνας στην Αθήνα. Η Κίνα έχει εννέα ιερά βουνά που αποτελούν το αντικείμενο τακτικών προσκυνημάτων, από τα οποία τα πέντε είναι σημαντικά για την ταοϊστική θρησκεία και τα τέσσερα είναι ιερά για τους βουδιστές. Τα πέντε πιο γνωστά ταοϊστικά βουνά είναι: το Τάι Σαν στην επαρχία Σαντόγκ, το Χενγκ Σαν Μπέι και το Χούα Σαν στην επαρχία Σάνξι, το Χενγκ Σαν Ναν στην επαρχία Χουνάν και το Σονγκ Σαν στην επαρχία Χενάν. Τα τέσσερα βουδιστικά ιερά βουνά είναι: Το Που Τούο Σαν, στην επαρχία Ζετζιάνγκ, το Γου Τάι Σαν, στην επαρχία Σάνξι, το Εμέι Σαν στην επαρχία Σιτσουάν και το Τζιού Χούα Σαν στην επαρχία Ανχούι. Καθένα από τα βουδιστικά ιερά βουνά θεωρείται κατοικία του Μποντισάτβα, ενός μυθολογικού πνεματικού όντος σκοπός του οποίου είναι να βοηθά όλα τα έμβια όντα να αποκτήσουν φώτιση. Η ταοϊστική θρησκεία υποστηρίζει ότι τα βουνά είναι ένα μέσον επικοινωνίας ανάμεσα στους θνητούς και στους αθανάτους. Είναι ησυχαστήρια, τόποι προσκύνησης και διαλογισμού. Μας δίνουν τη δυνατότητα να συνυπάρξουμε με τη Φύση. Πολλές από αυτές τις βουνοκορφές αποτελούσαν αρχαία σαμανικά σημεία τεράστιας σημασίας για την περιοχή και η θρησκευτική τους σημασία χρονολογείται περισσότερο από πέντε χιλιάδες χρόνια. Το Τάι Σαν είναι το πιο σημαντικό από αυτά τα κινεζικά ιερά βουνά, όχι μόνο επειδή αποτελεί την κατοικία των θεών, αλλά επειδή και το ίδιο είναι ένας θεός. Οι αρχαίοι Αυτοκράτορες θεωρούσαν ότι το βουνό ήταν ο γιός του Αυτοκράτορα των Ουρανών και ότι φρόντιζε και συντηρούσε όλους τους ανθρώπους τους οποίους διαφέντευε. Η παράδοση λέει ότι εβδομήντα δύο αυτοκράτορες πραγματοποίησαν το προσκύνημα στο Τάι Σαν για να μιλήσουν με τους θεούς, μεταξύ των οποίων και ο πρώτος αυτοκράτορας, ο Σιν Χουάνγντι. Υπάρχουν πολλοί ναοί και μαυσωλεία στις πλαγιές, καθώς επίσης και δύο σημαντικοί ναοί στην κορυφή: ο Ναός του Αυτοκράτορα Νεφρίτη και ο Ναός της Πριγκίπισσας των Γαλάζιων Σύννεφων, κόρης του Αυτοκράτορα Νεφρίτη. Ο δεύτερος έχει τη φήμη ότι μπορεί να θεραπεύσει πνευματικές ασθένειες. Οι Κινέζοι ανησυχούν ότι τα μέρη αυτά προσκύνησης χάνονται υπό την πίεση του τουρισμού, και ότι το νόημά τους υποβαθμίζεται, μια παρατήρηση η οποία έχει διατυπωθεί για πολλούς ιερούς χώρους σε όλον τον κόσμο. Ο Ζανγκ Χουα Νε, μέλος του Ταϊστικού Συλλόγου της Κίνας, είπε σε μια συνέντευξη που έδωσε στον δημοσιογράφο Μάρτιν Πάλμερ, από το Διεθνές Συμβούλιο πάνω σε θέματα Θρησκείας, Εκπαίδευσης και Πολιτισμού: “Τα μέρη αυτά είναι επίτηδες δύσκολα να τα ανέβει κάποιος, κοπιαστικά να τα εξερευνήσει, γιατί στην προσπάθεια αυτή βρίσκεται η ανθρώπινη φύση. Η κατασκευή των τελεφερίκ δεν αποτελεί μόνο διατάραξη της αρμονίας της Φύσης, αλλά επίσης μας στερεί και το αίσθημα του δέους”.
Μυστηριακοί και Ιεροί Τόποι του Κόσμου John & Anne Spencer εκδόσεις Ενάλιος