Η συγγραφή καλών άρθρων/ κειμένων απαιτεί δύο πράγματα: καλό περιεχόμενο και καλή τεχνική. Όλοι μας μπορούμε να γράψουμε κάτι, να δημοσιεύσουμε κάτι – στην εποχή της πληροφορίας, όλα είναι ρευστά και όλοι έχουν πρόσβαση σε μια δεξαμενή δημιουργικότητας και προβολής της φαντασίας και των σκέψεών τους. Το τι είναι καλό και τι κακό άρθρο ωστόσο είναι πολύ πιο συγκεκριμένο, όχι τόσο ρευστό και ομολογουμένως σημαντικότερο.
Το καλό περιεχόμενο είναι σχετικά εύκολο να το δημιουργήσουμε. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν το συνειδητοποιούν, αλλά όλοι έχουμε κάτι σημαντικό να πούμε. Η καλή τεχνική είναι δυσκολότερη – μπορεί να φαίνεται αφηρημένη και επιτηδευμένη και συχνά είναι αυτή που «φτιάχνει ή χαλάει» ένα κείμενο.
Ένα αδύναμο κείμενο ή άρθρο πέφτει στο κενό. Ένα δυνατό άρθρο μπορεί να αλλάξει νοοτροπία σε έναν αναγνώστη, τρόπο σκέψης, ακόμα και ζωή. Μπορεί να σας κάνει να αποκτήσετε κοινό. Θα λέγαμε ότι είναι ένας άξιος και πολύτιμος στόχος.
Οι κυριότεροι κανόνες για να γράψετε ένα καλό άρθρο/ κείμενο περιλαμβάνουν:
1ος κανόνας: Διευκολύνετε την εισαγωγή για τον αναγνώστη
Η πρώτη παράγραφος περιέχει την πρώτη γεύση που θα πάρει ο αναγνώστης και είναι αυτή που θα τον τραβήξει ή θα τον απωθήσει. Μία μεγάλη παράγραφος στην αρχή ενός κειμένου δημιουργεί ένα βάρος στον αναγνώστη. Είναι σαν να χρειάζεται να περάσει μέσα από ένα μεγάλο τείχος, πριν φτάσει στον πυρήνα του κειμένου, ώστε να αποφασίσει τελικά αν αξίζει να το διαβάσει. Αυτό απαιτεί μεγάλη προσπάθεια και οι περισσότεροι δεν μπαίνουν στον κόπο.
Κρατήστε την εισαγωγή σας σύντομη και δυναμική. Μία παράγραφος μίας ή δύο προτάσεων είναι μια καλή ιδέα. Μπορείτε να την ελέγξετε και να τη διορθώσετε ευκολότερα. Ξεκινήστε με κάτι σύντομο και εύκολο. Αποδείξτε στον αναγνώστη ότι παρέχετε αξία, ύστερα ζητήστε του να προσπαθήσει.
2ος κανόνας: Μικρές παράγραφοι και ένα οπτικά καλαίσθητο και ελκυστικό κείμενο
Πόσες φορές έχετε δει μια μεγάλη ακολουθία πυκνών παραγράφων και έχετε χάσει το ενδιαφέρον σας; Ακόμα κι αν καταφέρετε να κρατήσετε το ενδιαφέρον του αναγνώστη μετά την εισαγωγή, μπορεί να τον χάσετε στη συνέχεια, αν το εγχείρημα της ανάγνωσης του φανεί βουνό.
Οι σύντομες παράγραφοι, από την άλλη μεριά, είναι πιο δελεαστικές. Όταν τις τελειώσει ο αναγνώστης, το νιώθει σαν επίτευγμα. Πάντα θέλουμε να διαβάσουμε μία ακόμα – τα μάτια μας κυλούν φυσικά μέχρι το τέλος της σελίδας. Γι’ αυτό, σπάστε σε μικρά κομμάτια το κείμενό σας. Κάντε τον αναγνώστη να κυνηγά τις λέξεις από παράγραφο σε παράγραφο. Δημιουργήστε εσείς το ρυθμό. Δώστε τους χώρο ανάμεσα στις ιδέες και στις σκέψεις σας.
Ισορροπήστε τις λέξεις με κενά – όπως ανάσες ανάμεσα στις προτάσεις. Γράφοντας σύντομες παραγράφους δεν σημαίνει ότι η γραφή σας δεν θα έχει στυλ και ομορφιά. Το σύντομο σημαίνει δυνατό και ακριβές.
3ος κανόνας: Μην πλατειάζετε. Γράψτε την ουσία
Αυτό είναι το συμπέρασμα του 2ου κανόνα, αλλά το επαναλαμβάνουμε εδώ ως έναν τρίτο, σημαντικό κανόνα. Μπείτε απλά στον πυρήνα αυτού που θέλετε να πείτε. Κόψτε όλες τις αχρείαστες λέξεις σε μια πρόταση. Αν μια πλήρης πρόταση δεν σας οδηγεί στο επόμενο βήμα μέχρι την ουσία, διαγράψτε τη τελείως.
4ος κανόνας: Δώστε στο άρθρο νόημα
Ένα από τα χειρότερα πράγματα στην αρθρογραφία είναι ομεγάλος όγκος άρθρων που τελικά δεν λένε τίποτα. Και αποτελεί ένα σοκαριστικά συνηθισμένο φαινόμενο. Πολλές φορές, οι επαγγελματίες γράφουν ανοησίες, απλά για να γεμίσουν τα κενά ενός site ή ενός περιοδικού. Επαναλαμβάνουν τα ίδια, χωρίς να παρέχουν κάτι χρήσιμο. Είναι απλά αφηρημένα κείμενα χωρίς νόημα.
Αποτελούνται από λέξεις, αλλά αυτές δεν καταλήγουν, ούτε προσφέρουν πουθενά. Μην γράφετε, απλά για να γεμίσετε κάποιο κενό. Γράψτε με περιεχόμενο, αποκαλύψτε ένα νόημα, δώστε μια ουσία. Πείτε στον αναγνώστη σας κάτι. Φανταστείτε ότι ρωτούν «γιατί;» και ψάχνουν στο κείμενό σας, για να βρουν την απάντηση.
Ο κόσμος δεν χρειάζεται άλλα επιφανειακά πράγματα. Χρειάζεται περιεχόμενο, σχεδιασμένο για να διδάσκει, να αποκαλύπτει νόημα και να κάνει τους ανθρώπους να καταλαβαίνουν.
5ος κανόνας: Διηγηθείτε μια ιστορία
Οι άνθρωποι λατρεύουν τις ιστορίες. Είναι από τις βασικές αλήθειες της ανθρωπότητας – πάντα ανταποκρινόμαστε θετικά σε μια καλογραμμένη ιστορία. Κρατήστε αυτό το δεδομένο πάντα στο νου σας!
Ένας από τους καλύτερους τρόπους να προσελκύσετε έναν αναγνώστη σε ένα άρθρο είναι να του δώσετε ζωή με το ανθρώπινο στοιχείο. Αιχμαλωτίστε την προσοχή τους με την εξιστόρηση ενός γεγονότος, με την περιγραφή μιας σκηνής, με το ξεδίπλωμα μιας πλοκής.
Οι ιστορίες αποτελούν έναν θαυμάσιο τρόπο να ανοίγετε τα άρθρα σας. Είναι το ίδιο χρήσιμες, όσο και η περιγραφή της ουσίας. Δεν χρειάζεται να είναι μεγάλες και κραυγαλέες, για να είναι αποτελεσματικές. Πείτε μας στο άρθρο σας για ένα συγκεκριμένο εργαλείο, του οποίου συστήνετε τη χρήση, ύστερα διηγηθείτε μας μια ιστορία για το πώς το χρησιμοποιήσατε εσείς και τι κάνατε με αυτό. Σύντομα, απλά, στο διαταύτα και το άρθρο σας απέκτησε ζωή.
6ος κανόνας: Δείξτε και ύστερα πείτε
Ξεκινήστε, δείχνοντάς μας την ουσία στην πράξη, ύστερα εξηγήστε μας τι σημαίνει και γιατί είναι σημαντική. Αυτό είναι κανόνας για τη γενική σας δομή. Παρουσιάστε τις ιδέες με την ακόλουθη σειρά: περιγραφή, εξήγηση, κατανόηση. Δείξτε το μας, ύστερα πείτε μας τι είναι, μετά βοηθήστε μας να καταλάβουμε γιατί λειτουργεί και πώς να το χρησιμοποιήσουμε. Οποιαδήποτε άλλη δομή μπορεί να κουράσει τον αναγνώστη, να τον κάνει να χάσει το ενδιαφέρον του.
Ο τελευταίος βασικός κανόνας της καλής συγγραφής είναι η εξάσκηση. Εξάσκηση και πάλι εξάσκηση. Η προσπάθεια είναι που μπορεί να μας τελειοποιήσει σε κάτι. Εξασκηθείτε, μέχρι να εσωτερικεύσετε τη μορφή και δομή ενός καλού άρθρου και ύστερα η παραγωγή τους θα σας γίνει δεύτερη φύση.
Όλοι έχουμε κάτι σημαντικό να πούμε. Έχετε περισσότερα να μοιραστείτε με τους άλλους απ’ όσο συνειδητοποιείτε και ο κόσμος χρειάζεται πάντα νόημα, συναρπαστικό περιεχόμενο που αποκαλύπτει γνώση και βοηθά τους ανθρώπους να καταλάβουν. Δημιουργήστε λοιπόν!