Δεν υπάρχει κανένα μυστήριο στον διαλογισμό. Πρόκειται απλώς για νοητική εκπαίδευση.
Η θιβετιανή λέξη για τον διαλογισμό είναι γκομ, που σημαίνει «εξοικείωση» ή «συνήθεια».
Στην παλαιά, ηλικίας 2.600 ετών, γλώσσα Πάλι, την οποία συναντάμε στα πρώιμα βουδιστικά κείμενα, η λέξη για τον διαλογισμό είναι η μπάβανα, που σημαίνει «καλλιέργεια», όπως η καλλιέργεια φυτών.
Ακόμα και σε αρχαίες κοινωνίες με μακρόχρονη παράδοση στον διαλογισμό, η πρακτική αυτή δεν αντιμετωπίστηκε ως κάτι το μαγικό ή μυστηριώδες – ήταν μόνο νοητική εκπαίδευση.
Αν λοιπόν επισκεφθείτε μια τάξη διαλογισμού περιμένοντας μαγικά, λυπάμαι πολύ. Η τάξη για τα μαγικά είναι τρεις πόρτες κάτω στον διάδρομο.
Όπως υποδηλώνει ορθά ο επιστημονικός ορισμός του διαλογισμού, υπάρχουν πολλοί τύποι εκπαίδευσης στον διαλογισμό που σχεδιάστηκαν για τις ανάγκες διαφορετικών σχολών σκέψης. Ο συγκεκριμένος τύπος που μας ενδιαφέρει για την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης είναι ο διαλογισμός με ενσυνειδητότητα.
Διαβάστε επίσης: Η πλήρης αναπνοή των γιόγκι
Εάν ο διαλογισμός έχει να κάνει με νοητική εκπαίδευση, τότε ποιες νοητικές ικανότητες εκπαιδεύει η ενσυνειδητότητα;
Η ενσυνειδητότητα εκπαιδεύει δύο σημαντικές ικανότητες: την προσοχή και την μεταπροσοχή. Η προσοχή είναι κάτι που όλοι καταλαβαίνουμε. Η μεταπροσοχή είναι ουσιαστικά η προσοχή της προσοχής, η ικανότητα να δίνεις προσοχή στην ίδια την προσοχή. Ε;
Για να το πω απλά, η μεταπροσοχή είναι η ικανότητα να γνωρίζεις ότι η προσοχή σου μόλις αποσπάστηκε.
Ας πούμε ότι προσέχετε ένα αντικείμενο, αλλά κάποια στιγμή η προσοχή σας εκτρέπεται και στρέφεται σε κάτι άλλο. Ύστερα από λίγο, κάτι στο μυαλό σας εμφανίζεται ξαφνικά και σας ενημερώνει ότι η προσοχή σας έχει ξεφύγει. Αυτή ακριβώς η ικανότητα ονομάζεται μεταπροσοχή.
Η μεταπροσοχή είναι κι αυτή το μυστικό της συγκέντρωσης. Είναι όπως η οδήγηση ποδηλάτου. Διατηρείτε την ισορροπία σας πάνω στο ποδήλατο με πολύ μικρές επαναφορές. Όταν το ποδήλατο κλίνει λίγο προς τα αριστερά, το επαναφέρετε προσαρμόζοντας το τιμόνι ελαφρά προς τα δεξιά, ενώ όταν κλίνει λίγο προς τα δεξιά, το προσαρμόζετε ελαφρά προς τα αριστερά.
Εκτελώντας αυτές τις μικροεπαναφορές γρήγορα και συχνά, δημιουργείτε μια αίσθηση συνεχούς ισορροπίας. Το ίδιο συμβαίνει και με την προσοχή.
Όταν η μεταπροσοχή σας ισχυροποιηθεί, θα μπορείτε να επαναφέρετε την περιπλανώμενη προσοχή σας γρήγορα και συχνά στο σωστό σημείο· και αν ανακτάτε την προσοχή γρήγορα και αρκετά συχνά, δημιουργείτε την αίσθηση της απρόσκοπτης προσοχής, η οποία είναι η συγκέντρωση.
Απόσπασμα από το βιβλίο του Chade – Meng Tan «Ψάξε Μέσα Σου» από τις εκδόσεις Πεδίο