Εξ’ ορισμού, με το να παραπονιέστε λέτε ότι θέλετε κάτι καλύτερο από αυτό που έχετε – ένα καλύτερο σπίτι, αυτοκίνητο, σύντροφο, υγεία, δουλειά κ.ο.κ.
Το παράπονό σας, όμως, φανερώνει στον ακροατή σας ότι δεν είστε έτοιμοι ν’ αναλάβετε την απαραίτητη δράση και τα ρίσκα, για να πετύχετε αυτά τα αποτελέσματα.
Με το να γκρινιάζετε, επαναλαμβάνετε το ίδιο παράπονο ξανά και ξανά, χωρίς την παραμικρή πρόθεση να κάνετε τίποτα δραστικό.
Ακόμα και όταν κάποιοι νιώθουν ότι δικαιούνται να παραπονεθούν για κάτι – όπως την υπερβολική δουλειά που τους φόρτωσαν, την κακή συμπεριφορά του συντρόφου τους, ή την κακή εξυπηρέτηση που έτυχαν σαν πελάτες – συνήθως παραπονιούνται σε λάθος άτομα. Παραπονιούνται στους φίλους τους ότι ο άντρας τους / η γυναίκα τους / ο σύντροφός τους τους φέρεται άσχημα.
Παραπονιούνται στο σύντροφό τους ότι το αφεντικό τους είναι πολύ απαιτητικό. Ή παραπονιούνται στους γείτονές τους ότι το μαγαζί της γειτονιάς έχει κακή εξυπηρέτηση.
Αυτά τα παράπονα γίνονται άσκοπα, γιατί το άτομο που τα ακούει δεν μπορεί να κάνει τίποτα γι’ αυτά και πιθανότατα ούτε και το ενδιαφέρουν.
Μην παραπονιέστε. Όπως λέει ένα παλιό αστείο: “Το 80% του κόσμου δεν ενδιαφέρεται για τα προβλήματά σας και οι υπόλοιποι χαίρονται γι’ αυτά”.
Αντιστοίχως, οι περισσότεροι συγχαίρουν τα λάθος άτομα. Λένε στο σερβιτόρο του εστιατορίου πόσο υπέροχο ήταν το φαγητό ή πόσο πολύ το απόλαυσαν. Αλλά τον σερβιτόρο δεν τον νοιάζει. Το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να πάρει ένα καλό φιλοδώρημα και να πάει σπίτι του.
Αν έχετε σοβαρά παράπονα ή είστε πολύ ευχαριστημένοι με το φαγητό σας, πείτε το στο μάγειρα, όχι στο σερβιτόρο. Κι ακόμα καλύτερα, αν δεν σας άρεσε το φαγητό, πάρτε τα μέτρα σας και επιλέξτε ένα καλύτερο εστιατόριο την επόμενη φορά.
Όταν παραπονιέστε για τη ζωή σας, εστιάζετε σε όσα δεν θέλετε, κι έτσι το ενεργοποιητικό σας σύστημα (RAS) αναζητά περισσότερες συνθήκες ανάλογες με αυτές που ήδη υπάρχουν στη ζωή σας.
Αναλάβετε δράση για να εκπληρώσετε τους στόχους σας και εστιάστε μόνο σε όσα επιθυμείτε. Σταματήστε να παραπονιέστε, εδώ και τώρα. Αν δικαίως έχετε κάποιο παράπονο, μιλήστε στο κατάλληλο άτομο γι’ αυτό, δηλαδή σε κάποιον που μπορεί να επιληφθεί του θέματος.
Απόσπασμα από το βιβλίο των Allan & Barbara Pease “Η Απάντηση” από τις εκδόσεις Ιβίσκος