Το νέο φαινόμενο της online εξάρτησης από μικρούς και μεγάλους, αν και ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει περί τίνος πρόκειται, σίγουρα έχει προβληματίσει τους επιστήμονες στον χώρο της Ψυχολογίας και της Κοινωνιολογίας, καθώς ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνούμε έχει αλλάξει ριζικά το κοινωνικό μας υπόβαθρο με έντονες ψυχολογικές και κοινωνικές παρενέργειες, οι οποίες έχουν ήδη αρχίσει να δείχνουν τα διαβρωτικά τους αποτελέσματα.
Σε ένα τυπικό γυμνάσιο της μικρής πόλης Νόισαντ Βιντ στη Γερμανία, οι μαθητές ηλικίας δώδεκα και δεκατριών ετών είναι όλοι τους κάτοχοι τουλάχιστον ενός από τους γνωστούς λογαριασμούς των social media όπως facebook, Instagram, Youtube, Whatapp…
Καθώς το σχολείο αυτό βρίσκεται στην επαρχία, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι απαραίτητα όχι μόνο για το σχολείο αλλά και για τα παιδιά που οι γονείς τους βρίσκονται αρκετά μακριά από την περιοχή του σχολείου. Η οικογενειακή επικοινωνία χρησιμοποιεί κυρίως social media για τα πρακτικά της ημέρας.
Το πρόβλημα είναι πως τα παιδιά δυσκολεύονται ιδιαιτέρως να πειθαρχήσουν εν ώρα μαθήματος όπου είναι απαραίτητη η προσοχή τους στο μάθημα και έχουν συνεχώς online τα κινητά τους, παρόλο που οι δάσκαλοι έχουν απαγορέψει εντελώς τη χρήση κινητών κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Αυτό το φαινόμενο δεν είναι μία μεμονωμένη κατάσταση. Όλα τα παιδιά του Δυτικού Πολιτισμού αποσπώνται έντονα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εν ώρα μαθήματος αλλά και εν ώρα μελέτης.
Σε πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Έσσεξ, καταδεικνύεται η έντονη επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κυρίως στα νεαρά κορίτσια. Από Βρετανούς μελετητές καταγράφηκε η έντονη αίσθηση ευεξίας που νιώθουν τα δεκάχρονα παιδιά όταν πρωτοέρχονται στον χώρο του internet αλλά και τη μείωση του αισθήματος αυτού καθώς περνούν τα χρόνια. Το αποτέλεσμα είναι μία αίσθηση δυστυχίας κατά την πρώιμη εφηβεία, η οποία γίνεται πιο έντονη στα κορίτσια.
Οι επιστήμονες λένε πως και μόνο το γεγονός πως πρέπει να δείχνει κάποιος πάντα online, είναι αγχωτικό από μόνο του. Επίσης, πολύ πιο εύκολα διαπληκτίζεται κάποιος online παρά σε φυσικό πεδίο, ενώ δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στις σχέσεις και την επικοινωνία, αν κάποιος δεν απαντήσει αμέσως σ’ ένα μήνυμα.
Αυτό, φυσικά, δεν συμβαίνει μόνο στα παιδιά. Ακόμη και οι ενήλικες, πέφτουμε θύματα αυτής της online ψευδαίσθησης. Όμως, στα νεαρά άτομα, τα οποία είναι λιγότερο ικανά να διαχειριστούν έντονο στρες, αυτό το φαινόμενο μπορεί να προκαλέσει σοβαρές συναισθηματικές διαταραχές.
Τα κορίτσια βάλλονται κυρίως από το κυνήγι των like και των «ακολούθων» τόσο, που ορισμένοι νευρολόγοι κρούουν ήδη τον κώδωνα του κινδύνου ότι πρόκειται για έναν νέο τύπο εξάρτησης, το ίδιο ισχυρό, όσο η εξάρτηση από τα ναρκωτικά.
Η κοινωνική επιστήμων Κάρα Μπρουκ, υπεύθυνη της μελέτης του Έσσεξ, δηλώνει πως «τα παιδιά των δέκα ετών δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν πως όσοι ποστάρουν ευτυχείς και ικανοποιημένοι στο διαδίκτυο, υπόκεινται και αυτοί σε δύσκολες ώρες και μέρες.
Ανεξαρτήτως αν είναι αγόρια ή κορίτσια, συγκρίνονται και βγάζουν το λανθασμένο συμπέρασμα πως οι άλλοι περνούν τέλεια ενώ αυτοί όχι. Τα κορίτσια απλά είναι πιο ευάλωτα στη σύγκριση και αυτό είναι κατά βάση που προκαλεί την περισσότερη δυστυχία, σε άλλα περισσότερο και σε άλλα λιγότερο».