Ποιο είναι αυτό που μας κρατάει δέσμιους;

Ποιο είναι αυτό που μας κρατάει δέσμιους;

Συνήθως είμαστε τόσο πολυάσχολοι, που εύκολα χάνουμε την επαφή με τον εαυτό μας. Το ζαζέν είναι μια θαυμάσια ευκαιρία να αντιμετωπίσουμε και να αναλύσουμε τον εαυτό μας.
Είναι κάπως αστείο να πρέπει να ανακαλύψουμε ποιοι είμαστε ή να καταλάβουμε τι είναι η ζωή μας.
Η ζωή μας, αυτή η ζωή, είναι ήδη πραγματωμένη. Ήδη εκδηλώνεται, τι αναζητάμε λοιπόν;
Όταν ψάχνουμε για κάτι, ο Βούδας το αποκαλεί ψευδαίσθηση. Δυστυχώς, αυτό κάνουμε όλοι μας με τον έναν ή τον άλλο τρόπο.

Υπάρχει ένα ενδιαφέρον κοάν στο Αρχείο του Γαλάζιου Γκρεμού, ένας διάλογος ανάμεσα στο Δάσκαλο Κιοσέι και σε ένα μοναχό. Ρωτάει ο μοναχός: “Θέλω να χτυπήσω από μέσα με το ράμφος μου. Σε παρακαλώ, μπορείς να χτυπήσεις απ’ έξω;”

Όταν ένα αβγό είναι έτοιμο να ανοίξει, το πουλάκι χτυπάει από μέσα με το ράμφος του. Η μητέρα κότα το καταλαβαίνει και χτυπάει από την έξω μεριά.
Όταν φτάσει η ώρα, με ένα ελαφρό χτύπημα από την έξω μεριά, το κέλυφος ανοίγει και το πουλάκι εκκολάπτεται.
Αν το κέλυφος σπάσει πρόωρα ή καθυστερημένα, το πουλάκι πεθαίνει. Έτσι ο μοναχός είπε: ” Σε παρακαλώ, χτύπησε από την έξω μεριά”.

Ο Δάσκαλος Κιοσέι ρωτάει: “Θα είσαι ζωντανός;”. Ο μοναχός απαντάει: “Αν δεν είμαι, θα γελοιοποιηθώ”. Ο Δάσκαλος Κιοσέι απαντάει: “Κι εσύ είσαι ένας από αυτούς μέσα στα αγριόχορτα”.

Τι σημαίνει αυτό το κοάν;
“Είμαι έτοιμος, άφησέ με να βγω”.
Ποιο είναι το κέλυφος; Ποιο είναι το εμπόδιο;
Τι σας κρατάει εγκλωβισμένους;
Υπάρχει μια έκφραση στην Ιαπωνία που λέει: “Οι άνθρωποι δένονται και χωρίς σκοινί”.

Δεν πιστεύετε ότι είστε απόλυτα ελεύθεροι και κάνετε άσκηση προσπαθώντας να ελευθερωθείτε.
Μα τι είναι εκείνο που σας κρατάει δέσμιους;
Κοιτάξτε γύρω σας. Τίποτα δεν σας δεσμεύει, κι όμως εσείς δεν το βλέπετε. Αισθάνεστε ότι κάτι σας δεσμεύει. Ο Βούδας το αποκαλεί ψευδαίσθηση. Ο νους σας δεν βρίσκεται στη σωστή θέση.

Στην πρακτική μας κάνουμε το σέσιν, μια εντατική απομόνωση Ζεν. Σέσιν σημαίνει ενοποίηση του νου. Μπορεί επίσης να σημαίνει να τοποθετήσεις το νου στη σωστή θέση.
Φυσικά ο νους είναι ήδη ενοποιημένος ή στη σωστή θέση, παρ’ όλ’ αυτά, εμείς κάνουμε αυτή την πρακτική.

Πώς να βάλουμε το νου στη σωστή θέση;
Πού είναι η σωστή θέση;
Ακριβώς εδώ είναι πάντα η σωστή θέση. Αυτή η θέση, ή ο χώρος ακριβώς εδώ, εκτείνεται απεριόριστα στις δέκα κατευθύνσεις, σε ολόκληρο το σύμπαν. Αυτός ο περιορισμένος χώρος, ακριβώς εδώ, γίνεται συμπαντικός, η ύπαρξη του σύμπαντος.

Δεν περιορίζεται σε συγκεκριμένη φυλή, πολιτισμό ή χώρα. Ακριβώς εδώ είναι ο χρόνος. Το άπειρο χρονικό διάστημα, από το παρελθόν στο μέλλον, περιορίζεται σ’ αυτή ακριβώς τη στιγμή, ακριβώς τώρα! Ισχύει και το αντίστροφο.

Η στιγμή ακριβώς τώρα περιέχει όλο το παρελθόν χωρίς αρχή και τι ατελείωτο μέλλον. Είναι συμπαντικό.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Ταιζάν Μαεζούμι Ρόσι “Δώστε αξία στη ζωή σας” από τις εκδόσεις Κέδρος

Ενδιαφέροντα σεμινάρια και μαθήματα