Θα μπορούσαμε να εκπαιδεύσουμε τον εγκέφαλό μας στην καλοσύνη και στη συμπόνια;

Μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τον εγκέφαλό μας στην καλοσύνη και στη συμπόνια;

Πολλοί ισχυρίζονται ότι, στις μέρες μας, το να είναι κανείς ευγενικός και συμπονετικός, είναι κάτι σπάνιο και ότι από τους περισσότερους, λείπει εκείνο το χαρακτηριστικό από την προσωπικότητά τους, που μπορεί να τους καταστήσει ικανούς, να κατανοούν και να συναισθάνονται τους άλλους που υποφέρουν.

Φαίνεται πως είναι πιο εύκολο, να κλείνεις τα μάτια σου σε εκείνους που υποφέρουν και να εστιάζεσαι μόνο σε εκείνα που αφορούν μόνο εσένα.

Φανταστείτε όμως έναν κόσμο, όπου οι άνθρωποι θα έδιναν το χρόνο και την προσοχή τους, στα προβλήματα των άλλων, έστω και αν δεν αφορούσαν τους ίδιους και να νοιάζονταν πραγματικά για αυτούς.

Σίγουρα, ο κόσμος μας θα ήταν πολύ καλύτερος και με περισσότερο ενδιαφέρον από ό,τι είναι σήμερα.

Το μόνο που χρειάζεται για να γίνει αυτό, σύμφωνα με όσα διαβάσαμε στο viralnovelty.net που κάνει αναφορά σε μια έρευνα που πραγματοποίησε το Univeristy of Wisconsin-Madison είναι να υιοθετήσουμε τη συμπόνια ως χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς μας.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Wisconsin-Madison έκαναν αυτή την ανακάλυψη ενώ πραγματοποιούσαν ένα πείραμα. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η συμπόνια είναι ένα διδακτικό χαρακτηριστικό που δεν υπαγορεύεται αυστηρά από τα γονίδια. Εάν τα άτομα είχαν λάβει επαρκή κατάρτιση και πρακτική σε περιοχές που αισθάνονται συμπάθεια, αγάπη και φροντίδα, τότε, μπορούν φυσικά, να είναι πιο συμπονετικοί από ό, τι πριν. Έτσι, εκείνοι που αγωνίζονται να αισθάνονται και να δείχνουν συμπόνια είναι τώρα σε θέση να το καταφέρουν.

Για να επιδείξουν τη θεωρία και τα ευρήματά τους, οι ερευνητές, δημιούργησαν ένα απλό πείραμα με μια μεταβλητή ομάδα και μια ομάδα ελέγχου. Με βάση τον αρχαίο βουδιστικό διαλογισμό, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να σκεφτούν τους ανθρώπους που υποφέρουν και να κάνουν συμπονετικές σκέψεις για αυτούς.

Πρώτον, έπρεπε να σκεφτούν τους στενούς συγγενείς και τους φίλους τους που έχουν προβλήματα. Αυτό ήταν πιο εύκολο, δεδομένου ότι υπήρχαν ήδη συναισθήματα γι’ αυτούς. Στη συνέχεια, τους ζητήθηκε να σκεφτούν άλλους ανθρώπους, όπως γνωστούς, συναδέλφους κλπ. Στο τέλος του πειράματος, τους ζητήθηκε να κάνουν συμπονετικές σκέψεις για τους ξένους ανθρώπους με τους οποίους δεν είχαν καμία επαφή.

Αυτή η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε, εξηγεί ο Weng, ήταν πολύ παρόμοια με την κατάρτιση βάρους. Τα υποκείμενα δοκιμής δούλευαν τους συμπονετικούς “μύες” τους για να γίνουν καλύτερα συμπονετικά όντα. Οι προτεινόμενες σκέψεις για τους συμμετέχοντες επιθυμούσαν την ειρήνη στους άλλους και την απελευθέρωσή τους από τα βάσανα.

Η ομάδα ελέγχου, από την άλλη πλευρά, εκπαιδεύτηκε να αλλάξει τον φυσικό τρόπο σκέψης με την τεχνική της αναδρομής. Η γνωστική επανεξέταση ή η αναδρομή χρησιμοποιούνται για να απομακρύνουν τους κακούς τρόπους σκέψης και αντ ‘αυτού, να τους αντικαταστήσουν με καλούς τρόπους. Όταν ολοκληρώθηκαν τα τελικά πειράματα, αυτή η ομάδα ελέγχου ακολούθησε τις οδηγίες που δίνονται σε μορφή αναδρομής για μισή ώρα κάθε μέρα, για δεκατέσσερις ημέρες. Η δοκιμαστική ομάδα και η ομάδα ελέγχου, και οι δύο, δοκιμάστηκαν σε αυτό που ονομάζεται άσκηση ανακατανομής. Ο στόχος των ερευνητών ήταν να δουν αν τα υποκείμενα δοκιμής χρησιμοποιούν χρήματα για να βοηθήσουν αυτούς που υποφέρουν. Ένα online παιχνίδι έπαιξε με ανώνυμους παίκτες, που ονομάζονται “Ο Δικτάτορας” και “Ο Θύμα”.

Το πείραμα έδειξε ότι η ομάδα που ασκούσε τις τεχνικές του βουδιστικού διαλογισμού ήταν πιο πιθανό να βοηθήσει αυτούς τους παίκτες παρά τους ομολόγους τους, την ομάδα ελέγχου. Αφού έγινε μάρτυρας αυτών των αποτελεσμάτων, ο Weng είχε την περιέργεια να μάθει, τι ακριβώς συνέβαινε, νευρολογικά, στον εγκέφαλο, κατά τη διάρκεια κάθε εκπαίδευσης των ομάδων.

Χρησιμοποιώντας μια μαγνητική τομογραφία, ο Weng μέτρησε τις αλλαγές κατά τη διάρκεια της μαγνητικής απεικόνισης. Και στις δύο ομάδες δόθηκαν εικόνες ανθρώπων που υποφέρουν και τους ζητήθηκε να ασκούν συμπόνια. Αυτοί που έδειξαν αμέσως σημεία αγάπης και φροντίδας (επίσης αυτοί που ασκούσαν τον Βουδιστικό Διαλογισμό) έδειξαν μια ενεργή περιοχή σε μέρος του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για τη συμπόνια. Ωστόσο, η ομάδα ελέγχου (ομάδα που χρησιμοποίησε την εκπαίδευση αναδρομής), είχε λιγότερες ποσότητες συμπόνιας που παρουσιάστηκαν νευρολογικά.

Άλλα τμήματα του εγκεφάλου που επηρεάστηκαν στην εκπαίδευση ήταν ο βρεγματικός φλοιός (η περιοχή που ελέγχει την ενσυναίσθηση), και ο δωρσομερής προφορικός φλοιός (υπεύθυνος για την παροχή συναισθημάτων).

Μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι πραγματικά, δεν υπάρχουν άνθρωποι που δεν αισθάνονται συμπόνια. Οι άνθρωποι, πρέπει απλώς να ασκούν τους «μύες» τους, της καλοσύνης και της συμπόνιας.

Ακριβώς όπως στην άσκηση, όσο περισσότερο το κάνετε, τόσο πιο εύκολα γίνεται. Έτσι, αν θέλετε, μπορείτε να ξεκινήσετε με μια μικρή σκέψη ή πράξη κάθε μέρα και σταδιακά, να οικοδομήσετε την καλοσύνη και τη συμπόνια στον χαρακτήρα σας.

Brianna Sheridan

Ενδιαφέροντα σεμινάρια και μαθήματα