Για να κάνετε στον εαυτό σας μια απλή επίδειξη νευρομυϊκής πληροφόρησης, το μόνο που χρειάζεται είναι να διαθέσετε μερικά λεπτά μαζί με ένα πρόθυμο άτομο που θα παίξει το ρόλο του αξιολογητή.
Το άτομο αυτό δεν χρειάζεται να γνωρίζει κάτι γύρω από το θέμα ή να ξέρει προσωπικές λεπτομέρειες, παρά μόνο να ακολουθήσει αυτές τις απλές οδηγίες.
1.Εξισορρόπηση με άσκηση αναπνοής
Προκειμένου να βεβαιωθείτε πως θα αντλήσετε ακριβή αποτελέσματα, είναι ωφέλιμο και για τους δυο, τόσο για το άτομο που υπόκειται στη διαδικασία (εσάς) όσο και για τον αξιολογητή (το φίλο σας) να εξισορροπήσετε για ένα λεπτό τα νευρομυϊκά σας συστήματα με μια απλή άσκηση αναπνοής, την οποία ονομάζουμε
Αναπνοή με Χέρια Σταυρωμένα και γίνεται με τον ακόλουθο τρόπο:
-Κάθεστε και σταυρώνετε τον αριστερό σας αστράγαλο πάνω από τον δεξιό.
-Βάζετε το αριστερό σας χέρι στο στήθος, έτσι ώστε τα δάχτυλα να ακουμπούν στη δεξιά πλευρά της κλείδας.
-Εισπνέετε από τη μύτη και εκπνέετε από το στόμα. Καθώς εισπνέετε αφήνετε τη γλώσσα σας να αγγίξει τον ουρανίσκο, ακριβώς πίσω από τα πάνω δόντια.
Καθώς εκπνέετε, αφήνετε τη γλώσσα σας να πέσει κάτω, πίσω από τα κάτω δόντια. Μπορείτε να έχετε τα μάτια σας κλειστά ή να κοιτάτε προς το πάτωμα, προκειμένου να μειώσετε τα οπτικά ερεθίσματα.
Συνεχίζετε να αναπνέετε με αυτό τον τρόπο, αργά, ρυθμικά και χαλαρά για περίπου δύο λεπτά.
Θα διαπιστώσετε πως αυτό όχι μόνο βοηθάει να σιγουρευτείτε ότι θα έχετε ακριβή αποτελέσματα σε ό,τι ακολουθεί, αλλά επίσης είναι πιθανό να σας κάνει να νιώσετε και πιο διαυγείς και χαλαροί.
2. Νιώστε την επίδραση
Στέκεστε οι δυο σας ο ένας απέναντι στον άλλο. Εσείς (ο εξεταζόμενος) έχετε το ένα χέρι τεντωμένο ευθεία και στο πλάι, με την παλάμη προς τα κάτω.
Καθώς συνεχίζετε να κρατάτε τεντωμένο σε ευθεία το χέρι σας, ο φίλος σας (ο αξιολογητής) βάζει τα δάχτυλα του ενός χεριού πάνω στον καρπό σας και πιέζει προς τα κάτω, απαλά αλλά σταθερά, ενώ εσείς αντιστέκεστε και προσπαθείτε να κρατήσετε το χέρι σας σταθερά ίσιο.
Στην αρχή, ο αξιολογητής πιέζει προς τα κάτω αρκετά δυνατά ώστε να νιώσει μέχρι ποιο σημείο μπορείτε να αντισταθείτε.
Κανείς από τους δυο σας δεν πρέπει να κάμψει το χέρι του ή να προσπαθήσει να πιέσει έντονα. Σκεφτείτε τη διαδικασία σαν το κούρδισμα ενός μουσικού οργάνου: προσπαθείτε να καταλάβετε πόση δύναμη χρειάζεται προκειμένου να ισορροπήσει η πίεση του αξιολογητή προς τα κάτω με την αντίσταση του εξεταζόμενου.
Δεν έχει σημασία αν χρησιμοποιείτε το αριστερό σας χέρι ή το δεξί. Αν κάποιο από τα δύο χέρια σας πονάει ή έχει κάποιο πρόβλημα, απλώς χρησιμοποιείτε το άλλο χέρι.
3. Ελέγξτε μια αληθινή δήλωση
Βάλτε το φίλο σας να σας ελέγξει ενώ λέτε «Το όνομά μου είναι…» και πείτε το πραγματικό σας όνομα. Θα πρέπει να είστε σε θέση να διατηρήσετε το χέρι σας σταθερό σε έκταση όπως και πριν.
4. Ελέγξτε μια ψεύτικη δήλωση
Τώρα βάλτε το φίλο σας να σας ελέγξει ενώ λέτε «Το όνομά μου είναι…» αναφέροντας ένα όνομα που δεν είναι το δικό σας. Δηλαδή, θα πείτε ψέματα.
Φυσιολογικά, ο μυς του χεριού σας θα πρέπει να ατονήσει αρκετά ώστε να μην είναι σε θέση να αντισταθεί στην πίεση του αξιολογητή προς τα κάτω και το χέρι σας θα χαμηλώσει.
5. Ελέγξτε άλλη μια σειρά από αληθινές/ψεύτικες δηλώσεις
Κάντε ένα μικρό διάλειμμα προκειμένου να ξεκουράσετε το χέρι σας και έπειτα επαναλάβετε τη διαδικασία.
Αυτή τη φορά δοκιμάστε μια διαφορετική σειρά από αληθινές και ψεύτικες δηλώσεις: «Σήμερα είναι Δευτέρα», πείτε τη συγκεκριμένη ημέρα που γίνεται το τεστ.
Έπειτα «Σήμερα είναι…» και αναφέρετε μια άλλη ημέρα, όχι τη σωστή.
Έχετε κατά νου πως συνήθως αυτό που θα μετρήσετε είναι μια μείωση της μυϊκής δύναμης περί το 5 με 15 τοις εκατό.
Το χέρι σας δεν θα καταρρεύσει με δραματικό τρόπο, ούτε θα παραλύσει. Όμως κανονικά θα πρέπει να είστε σε θέση να αντιληφθείτε μια φανερή διαφορά. Σε πολλές περιπτώσεις, ο εξεταζόμενος δεν θα είναι σε θέση να κρατήσει το χέρι του τεντωμένο ευθεία όταν «αποδειχτεί αδύναμο».
Συνεχίστε για λίγο τη διαδικασία δοκιμάζοντας ομάδες από αληθινές και ψεύτικες δηλώσεις. Για παράδειγμα, συχνά χρησιμοποιούμε το «Δύο συν δύο κάνουν τέσσερα», ακολουθούμενο από το «Δύο συν δύο κάνουν επτά», ή «Είμαι (η ηλικία σας) χρόνων, ακολουθούμενο από το «Είμαι (μία άλλη ηλικία) χρόνων».
Δεν χρειάζεται να το παρακάνετε, σε σημείο που να κουράσετε ή να ζορίσετε το χέρι σας, όμως πειραματιστείτε αρκετά με αυτή την άσκηση ώστε να νιώσετε τη διαφορά όταν το χέρι σας εμφανίζεται πότε δυνατό και πότε αδύναμο.
Επαναλαμβάνουμε ότι δεν πρόκειται για άσκηση θέλησης· ούτε ο αξιολογητής ούτε ο εξεταζόμενος πρέπει να καταβάλουν υπερβολική προσπάθεια.
Το ζήτημα δεν είναι ο αξιολογητής να καταφέρει να πιέσει το χέρι σας προς τα κάτω, αλλά οι δυο σας να συνεργαστείτε ώστε να ελέγξετε την ικανότητα του χεριού σας να αντιστέκεται.
Απόσπασμα από το βιβλίο των Peter Lambrou, George Pratt & John David Mann «Ας μιλήσουμε για σένα» από τις εκδόσεις Διόπτρα