Kαλοκαιρινή κατάθλιψη: Πως θα την αντιμετωπίσετε

Kαλοκαιρινή κατάθλιψη: Πως θα την αντιμετωπίσετε
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Αφού σας αναφέρω τα βασικότερα αίτια που επηρεάζουν τον ψυχισμό τις ζεστές μέρες, θα δούμε πώς μπορούμε να το διαχειριστούμε. Στις επιβαρυντικές αιτίες θα θεωρήσουμε:

  • Μια προϋπάρχουσα κατάθλιψη.
  • Την εποχιακή συναισθηματική διαταραχή.
  • Τις αλλαγές του προγράμματος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
  • Την αρνητική εικόνα του σώματος.
  • Τα οικονομικά προβλήματα.
  • Την άνοδο της θερμοκρασίας.

Ας περιγράψουμε μερικούς τρόπους για να καταπολεμήσετε αποτελεσματικά την κατάθλιψη του καλοκαιριού.
Τι μπορεί λοιπόν να σας βοηθήσει να νιώσετε καλύτερα;
Τι μπορεί να κάνει αυτό το καλοκαίρι διαφορετικό από τα άλλα;

Ζητήστε βοήθεια

Είναι απλό. Εάν καταλαβαίνετε ότι χάνετε το κέφι σας, εάν δεν μπορείτε να νιώσετε χαρά, εάν υποφέρετε από ένταση, διαταραχές στον ύπνο και άλλα προβλήματα, μιλήστε με κάποιο ψυχολόγο ή ψυχίατρο που έχει ειδικευτεί στην ψυχοθεραπεία. Μην αντιμετωπίζετε τα συμπτώματα της κατάθλιψης ελαφρά. Μην περιμένετε ελπίζοντας ότι θα περάσουν. Μερικές φορές, μια εποχιακή συναισθηματική διαταραχή μπορεί να εξελιχθεί σε κανονική κατάθλιψη, η οποία διαρκεί ολόκληρο τον χρόνο.

Προγραμματίστε

Το πλεονέκτημα της κατάθλιψης του καλοκαιριού είναι ότι μπορείτε να προετοιμαστείτε για την αντιμετώπισή της. Έτσι, αρχίστε να σκέφτεστε από την άνοιξη, πότε είναι η πλέον κατάλληλη εποχή για την άδειά σας ή αν είναι καλύτερα να στείλετε τα παιδιά κατασκήνωση ή όχι. Εάν έχετε έτοιμα σχέδια για τους επόμενους μήνες, είναι βέβαιο ότι θα νιώσετε ότι έχετε πολύ μεγαλύτερο έλεγχο στη ζωή σας.

Κοιμηθείτε αρκετά

Οι καλοκαιρνές διακοπές, οι φεγγαρόφωτες βραδιές, οι συγκεντρώσεις στο εξοχικό και άλλα παρόμοια ευχάριστα γεγονότα είναι συχνά υπεύθυνα για την απώλεια πολύτιμου ύπνου. Από την άλλη πλευρά, η έλλειψη ύπνου αποτελεί γνωστή αιτία πρόκλησης κατάθλιψης ή επιδείνωσής της. Οπότε είναι σημαντικό να φροντίζετε να κοιμάστε αρκετά το βράδυ.

Γυμναστείτε

Σχετικές έρευνες έχουν δείξει ότι η τακτική άσκηση προφυλάσσει από την ανάπτυξη κατάθλιψης. Ακόμη και με την καλοκαιρινή ζέστη, μπορείτε να γυμνάζεστε, για παράδειγμα, νωρίτερα το πρωί ή αργότερα το απόγευμα.

Μην το παρακάνετε με τις δίαιτες

Η απελπισμένη προσπάθεια να χωρέσετε στο περσινό μαγιό είναι εύκολο να σας οδηγήσει σε υπερβολικές δίαιτες που θα είναι δύσκολο να τις διατηρήσετε, με αποτέλεσμα να απογοητευτείτε περισσότερο, να αρχίσετε να κατηγορείτε τον εαυτό σας και να πέσετε ακόμα βαθύτερα στην κατάθλιψή σας. Αρκεί να τρώτε και να πίνετε υγιεινά και με μέτρο, για να φροντίσετε τον εαυτό σας και να νιώσετε πολύ καλύτερα.

Οριοθετήστε τον εαυτό σας και τους άλλους

Μην αφήσετε τις υποχρεώσεις να σας καταβάλλουν. Μην θυσιάζετε την ηρεμία σας για να εξυπηρετείτε τους άλλους, μην φορτώνεστε τα προβλήματά τους και μάθετε να λέτε «όχι» και «δεν με αφορά».

Σχεδιάστε τις διακοπές σας προσεκτικά

Πριν κλείσετε εισιτήρια και ξενοδοχεία και φορτώσετε το αυτοκίνητο αναρωτηθείτε: Είναι αυτό που πραγματικά χρειάζεστε; Μήπως τα οικονομικά σας δεν αντέχουν; Μήπως κάνετε τη χάρη κάποιου άλλου; Αναζητήστε εναλλακτικές λύσεις.

Μην κατηγορείτε τον εαυτό σας

Ένα από τα δυσκολότερα θέματα στην αντιμετώπιση της καλοκαιρινής κατάθλιψης είναι όταν νιώθετε ότι είστε εκτός κλίματος. Αρχίζετε να ρωτάτε τον εαυτό σας: «Τι μου φταίει;» ή «Τι κάνω λάθος;»

Μην πέφτετε στην παγίδα να συγκρίνετε τον εαυτό σας με άλλους ανθρώπους. Μην θεωρήσετε ότ πρέπει οπωσδήποτε να είστε ευτυχισμένοι αυτήν την περίοδο. Αντίθετα, εστιάστε σε όσες καταστάσεις και άτομα σας καταθλίβουν και σχεδιάστε τον τρόπο να ξεφύγετε από αυτά.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Χάρη Καραουλάνη «60 Πρακτικά Μαθήματα Ζωής» από τις εκδόσεις Ιβίσκος

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Ενδιαφέροντα σεμινάρια και μαθήματα

Ενδιαφέρουσες εμπειρίες