Παρόλο που πολλοί εντάσσουν τα μαθησιακά και αναπτυξιακά προβλήματα στις εγκεφαλικές διαταραχές, εμείς τα εξετάζουμε από μια άλλη οπτική γωνία.
Ο καθένας από μας έρχεται στον κόσμο με τον εγκέφαλό του “καλωδιωμένο” με διαφορετικό τρόπο. Κάποιοι έχουν την τάση να λειτουργούν περισσότερο με βάση το δεξιό ημισφαίριο, που έχει να κάνει με την αίσθηση του χώρου και τα συναισθήματα, και άλλοι λειτουργούν περισσότερο με βάση το λογικό, δομημένο αριστερό ημισφαίριο.
Σχετικά με εκείνους που εμφανίζουν μαθησιακά προβλήματα, έχουμε διαπιστώσει ότι οι άνθρωποι αυτοί ζουν, μαθαίνουν και εργάζονται σε περιβάλλοντα που αποδιοργανώνουν τη μάθησή τους. Μετά από επανειλημμένες αποτυχίες στο σχολείο και στη δουλειά, αποκτούν μια μη υγιή νοοτροπία, πιστεύοντας ότι είναι χαζοί, τεμπέληδες και αποτυχημένοι. Πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν απορρέουν από το γεγονός ότι λειτουργούν σε πολύ μεγάλο ποσοστό με βάση το ένα από τα δύο ημισφαίρια – είτε το δεξιό είτε το αριστερό.
Και οι δύο αυτοί τρόποι λειτουργίας έχον τα υπέρ και τα κατά τους. Για παράδειγμα, εκείνοι που βασίζονται περισσότερο στο δεξιό ημισφαίριο βλέπουν εύκολα τη μεγάλη εικόνα σε μια κατάσταση και ίσως τη βλέπουν από μια νέα και συναρπαστική οπτική γωνία, αλλά δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα με τον ορθολογισμό των κοινωνικών δομών.
Από την άλλη, εκείνοι που βασίζονται περισσότερο στο αριστερό ημισφαίριο είναι συχνά εξαιρετικοί σε τομείς που εμπεριέχουν τον ορθολογισμό, όπως τα Μαθηματικά και η Φυσική, αλλά δεν μπορούν να χειριστούν τη συναισθηματική πλευρά της ζωής.
Οι καταστάσεις αυτές δεν έχουν να κάνουν με την κυριαρχία του ενός ημισφαιρίου έναντι του άλλου, αλλά μάλλον με τη μη ισορροπημένη κατεύθυνση της νοημοσύνης τους προς τη μία πλευρά, χωρίς την ικανότητα να μπορούν να αντλούν και από τα χαρακτηριστικά της άλλης.
Υπάρχουν διάφορες θεραπείες και, σε ορισμένες περιπτώσεις, φάρμακα που βοηθούν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων των μαθησιακών και αναπτυξιακών προβλημάτων. ‘Όμως, για να δημιουργήσεις ολοκληρωμένη υγεία στο έκτο συναισθηματικό κέντρο, είναι απαραίτητο να δουλέψεις με τα πρότυπα σκέψης και συμπεριφοράς που συμβάλλουν στο πρόβλημα.
Η δυσλεξία, η διαταραχή ελλειματικής προσοχής, το σύνδρομο Asperger, είναι μερικές από τις ακραίες περιπτώσεις αναπτυξιακών και μαθησιακών διαταραχών.
Αυτό που χαρακτηρίζει τα άτομα με δυσλεξία, μια μαθησιακή δυσκολία που έχει σχέση με τη γλώσσα, είναι ότι το δεξιό ημισφαίριο του εγκεφάλου τους είναι πιο ισχυρό από το αριστερό. Αυτό τους κάνει να δυσκολεύονται να εστιάσουν στα επιμέρους στοιχεία της γλώσσας. Τα άτομα που πάσχουν από το σύνδρομο Asperger (μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή) έχουν ισχυρότερο αριστερό ημισφαίριο και έχουν την τάση να είναι ψυχαναγκαστικοί και να εστιάζονται στις λεπτομέρειες. Επίσης, έχουν ανώτερες μαθηματικές δεξιότητες.
Κάθε εγκέφαλος λειτουργεί ελαφρώς διαφορετικά από τους άλλους και έχει τα δικά του δυνατά σημεία και τις δικές του αδυναμίες. Ωστόσο, τα άτομα με διαταραχή ελλειματικής προσοχής-υπερκινητικότητα, σύνδρομο Asperger και δυσλεξία έχουν οξυμμένες αναπτυξιακές διαφορές στον τρόπο της εγκεφαλικής τους λειτουργίας. Γι΄αυτό το λόγο, η θεωρία των δηλώσεων της Λουίζας δεν προσεγγίζει αυτές τις καταστάσεις ως αληθινές διαταραχές, γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις, όλοι μας έχουμε μέσα μας κάποια πλευρά αυτών των προβλημάτων.
Το κλειδί εδώ είναι να μπορέσουμε να διδάξουμε τον εγκέφαλό μας ώστε να λειτουργεί όσο το δυνατόν καλύτερα, δηλαδή πιο αποτελεσματικά. Ένας τρόπος να το κάνουμε αυτό είναι να αναγνωρίσουμε και να αλλάξουμε τα αρνητικά πρότυπα σκέψης που μας εμποδίζουν να αξιοποιήσουμε όλες μας τις νοητικές δεξιότητες.
Για την αντιμετώπιση των προτύπων σκέψης που βρίσκονται πίσω από την διαταραχή ελλειματικής προσοχής-υπερκινητικότητα, η Λουίζα προτείνει τη δήλωση:
«Η ζωή με αγαπάει. Αγαπώ τον εαυτό μου όπως ακριβώς είναι. Είμαι ελεύθερος να δημιουργήσω μια χαρούμενη ζωή που λειτουργεί για μένα. Όλα στον κόσμο μου είναι καλά».
Ωστόσο, συστήνει επίσης και άλλες δηλώσεις, που απευθύνονται σε κάποια από τα πιο συνηθισμένα χαρακτηριστικά αυτής της διαταραχής:
Η υπερκινητικότητα που συνδέεται με αυτήν τη διαταραχή συνδέεται με την αίσθηση της πίεσης και της εξαλλοσύνης. Αν λοιπόν έχεις την τάση να είσαι υπερκινητικός και δεν μπορείς να συγκεντρωθείς, δούλεψε με μια δήλωση που να σε ηρεμεί, ώστε να διώξεις το άγχος και την ανησυχία. Μια ευεργετική γενική δήλωση είναι :
«Είμαι ασφαλής. Κάθε πίεση διαλύεται. Είμαι αρκετά ικανός».
Το τραύλισμα, ένα φαινόμενο που μπορεί να συνδέεται με τη δυσλεξία, αναπτύσσεται από την ανασφάλεια και την έλλειψη αυτό-έκφρασης. Αν τραυλίζεις, επιβράδυνε τους ρυθμούς σου και θύμιζε στον εαυτό σου ότι έχεις τη δύναμη και την αυτοπεποίθηση να αρθρώνεις τις ανάγκες σου. Δούλεψε με τη δήλωση :
«Είμαι ελεύθερος να μιλήσω για να υπερασπιστώ τον εαυτό μου. Νιώθω τώρα ασφαλής καθώς εκφράζομαι. Επικοινωνώ μόνο με αγάπη».
—
Όλα είναι καλά Louise L. Hay & Mona Lisa Schulz εκδόσεις Η Δυναμική της Επιτυχίας