Η «άπνοια του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου» και πώς να την αποφύγετε

Η «άπνοια του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου» και πώς να την αποφύγετε

Το 2012, μια μελέτη του Ινστιτούτου McKinsey Global βρήκε ότι ο μέσος υπάλληλος στην οικονομία της γνώσης αφιερώνει 28% του χρόνου του στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο – πάνω από έντεκα ώρες την εβδομάδα.

Σύμφωνα με τη SaneBox, που κατασκευάζει λογισμικό φιλτραρίσματος των emails, χρειαζόμαστε εξήντα επτά δευτερόλεπτα για να συνέλθουμε από το κάθε μήνυμα που προσγειώνεται στα Εισερχόμενά μας. «Κάποια στιγμή», λέει ο Ντιμίτρι Λίονοβ της SaneBox, «πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτή η διαδικασία μας βλάπτει».

Η σχέση μας με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο γίνεται όλο και πιο μονόπλευρη. Προσπαθούμε να αδειάσουμε τα Εισερχόμενά μας, σαν να αδειάζουμε τα νερά από μια τρύπια βάρκα – όλο και περισσότερα μπαίνουν μέσα. Ο τρόπος που διαχειριζόμαστε το ηλεκτρονικό μας ταχυδρομείο είναι μια από τις κυριότερες αιτίες του στρες που οφείλεται στην τεχνολογία.

Και δεν φταίει μόνο ο ατελείωτος κατακλυσμός από emails που ποτέ δεν καταφέρνουμε να διαβάσουμε – η στοίβα που συνεχώς μεγαλώνει απλώς κάθεται εκεί και μας επικρίνει όλη μέρα -, φταίνε κι αυτά που ανοίγουμε, αυτά στα οποία απαντάμε και που νομίζουμε ότι θα έπρεπε να μας κάνουν να νιώθουμε όμορφα.

Η Λίντα Στόουν εργάστηκε στις αναδυόμενες τεχνολογίες τόσο στην Apple όσο και στην Microsoft στις δεκαετίες του 1980 και του 1990. Το 1997 επινόησε τον όρο «συνεχής μερική προσοχή» για να περιγράψει το φαινόμενο κατά το οποίο κάποιος είναι πάντα εν μέρει συντονισμένος με τα πάντα, ενώ δεν είναι ποτέ πλήρως συντονισμένος με τίποτα.

Τώρα μοιάζει σαν μια καλή περιγραφή της σύγχρονης ζωής με τρεις μόνο λέξεις. Δέκα χρόνια αργότερα, η Στόουν παρατήρησε ότι συνέβαινε ένα περίεργο φαινόμενο όταν διάβαζε τα emails της: κρατούσε την αναπνοή της για μερικές σύντομες στιγμές. Έτσι το βάφτισε «άπνοια του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου». Έκανε επίσης μια μελέτη για να δει αν συνέβαινε το ίδιο και σε άλλους. Το αποτέλεσμα; Ογδόντα τοις εκατό εκείνων που ρωτήθηκαν βρέθηκαν να έχουν περιόδους «άπνοιας του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου».

Ίσως ακουστεί κοινότοπο, αλλά δεν είναι. Το να διακόψεις τον ρυθμό αναπνοής του σώματός σου μπορεί να καταστρέψει την ισορροπία οξυγόνου, μονοξειδίου του αζώτου και διοξειδίου του άνθρακα του σώματος, γεγονός που, με τη σειρά του, μπορεί να παίξει ρόλο στην επιδείνωση συμπτωμάτων που έχουν σχέση με το στρες.

Ποιο είναι το πιο απλό εργαλείο για να αποφύγει κανείς την «άπνοια του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου»;

Να παρατηρήσετε την αναπνοή σας καθώς ασχολείστε με τα emails σας – να βγείτε από τον αυτόματο πιλότο. Επίσης, να θυμάστε ότι, όπως το θέτει ο συντάκτης των Financial Times Τιμ Χάρφορντ, «το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο είναι υπηρέτης σας. Τα ανώτατα στελέχη έχουν γραμματείς που φροντίζουν να μην τους διακόπτουν….Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μπορεί να τα κάνει όλα αυτά για εσάς».

Η συμβουλή του: Απεεργοποιήστε όλες τις ειδοποιήσεις· εσείς πρέπει να αποφασίζετε πότε θέλετε πληροφορίες, όχι το αντίθετο.

Απόσπασμα από το βιβλίο της Arianna Huffington «Δες τη Ζωή Αλλιώς» από τις εκδόσεις Διόπτρα

Ενδιαφέροντα σεμινάρια και μαθήματα