Οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν καλύτερες επιλογές όταν αυτές ωφελούν τους άλλους

Οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν καλύτερες επιλογές όταν αυτές ωφελούν τους άλλους

Οι άνθρωποι είναι καλύτεροι στη μάθηση και στη λήψη αποφάσεων όταν προσπαθούν να αποφύγουν τη βλάβη σε άλλους, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο JNeurosci.

Οι άνθρωποι συχνά παρακινούνται από το συμφέρον. Οι συμμετέχοντες σε μια μελέτη, για παράδειγμα, έμαθαν ένα παιχνίδι πιο γρήγορα όταν κέρδισαν χρήματα για τον εαυτό τους σε αντίθεση με ένα άλλο άτομο. Ωστόσο, αυτό το μοτίβο αλλάζει όταν η σωματική βλάβη εισέρχεται στην εξίσωση.

Η Lengersdorff et al. διερεύνησε πόσο αποτελεσματικά οι άνθρωποι μαθαίνουν να αποφεύγουν τη βλάβη για τον εαυτό τους και τους άλλους. Ενώ βρίσκονταν σε σαρωτή fMRI, οι συμμετέχοντες έπαιξαν ένα παιχνίδι ηλεκτροπληξίας. Επέλεξαν μεταξύ δύο αφηρημένων συμβόλων: το ένα είχε μεγάλη πιθανότητα να προκαλέσει ένα μη επώδυνο ηλεκτρικό σοκ, ενώ το άλλο είχε χαμηλές πιθανότητες να προκαλέσει ένα οδυνηρό σοκ. Η υπολογιστική μοντελοποίηση αποκάλυψε ότι οι συμμετέχοντες ήταν καλύτεροι στη λήψη βέλτιστων επιλογών – με αποτέλεσμα τον μικρότερο πόνο – όταν επέλεξαν για άλλο άτομο, παρά για τον εαυτό τους. Αυτό θα μπορούσε να εξηγηθεί από την αυξημένη ευαισθησία στην αξία μιας επιλογής έναντι της άλλης.

Οι άνθρωποι που προτίθενται να αποφύγουν το σοκ έδειξαν αυξημένη ενεργοποίηση στον κοιλιακό προμετωπιαίο φλοιό (VMPFC), μια περιοχή του εγκεφάλου που εμπλέκεται στην αξιολόγηση των αποφάσεων. Η επιλογή ενός άλλου ατόμου συσχετίστηκε επίσης με τη συγχρονισμένη δραστηριότητα μεταξύ του VMPFC και της κροταφοπαραισθητικής σύνδεσης, μια περιοχή που εμπλέκεται στην εκτίμηση των συναισθηματικών καταστάσεων των άλλων. Αυτό συνεπάγεται ότι, η σχετική μάθηση και η λήψη αποφάσεων προέρχονται από τη συνεργασία μεταξύ του συστήματος νευρικής αποτίμησης και του κοινωνικού εγκεφάλου.

Πηγή https://www.sciencedaily.com/releases/2020/08/200824131811.htm

Ενδιαφέροντα σεμινάρια και μαθήματα