Η ωραία κοιμωμένη στην Εθνική Λυρική Σκηνή

koimomeni

Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανεβάζει την Ωραία Κιομωμένη, το παραμύθι του Σαρλ Περρώ, με τη μελοποίηση του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι και η οποία παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής από το 1890 που πρωτοανέβηκε στη Μόσχα. Η Εθνική Λυρική Σκηνή προτείνει αυτή τη φορά μια πιο μοντέρνα εκδοχή του έργου με χορογράφο –και κινηματογραφιστή– τον Σουηδό Πόντους Λίντμπεργκ, ο οποίος συνεργάζεται με πλήθος διάσημων σκηνών χορού ανά τον κόσμο όπως τη New York City Ballet, Μπαλέτο της Δρέσδης, της Γενεύης, των Βασιλικών Μπαλέτων της Σουηδίας και πλήθος άλλων σπουδαίων σκηνών ανά τον κόσμο.

Το έργο θα ανέβει στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Οι υπόλοιποι συντελεστές του έργου είναι οι Πάτρικ Κίνμοθ σε σκηνικά και κοστούμια, Ο Ανδρέα Τσελίκας και ο Ηλίας Βουδούρης στη Μουσική διεύθυνση, και στους φωτισμούς ο Χρήστος Τσίγκας. Με την Ορχήστρα, τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. 

Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανακοινώνει τη μεταφορά της πρεμιέρας του μπαλέτου Η ωραία κοιμωμένη, για την Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2017, για τεχνικούς λόγους. Ώρα έναρξης 20:00.

Σημείωμα χορογράφου Πόντους Λίντμπεργκ

«Η ωραία κοιμωμένη & Οι τέσσερις εποχές»

Όταν η Εθνική Λυρική Σκηνή μου ανέθεσε να εμπνευστώ και να δημιουργήσω μια νέα χορογραφημένη εκδοχή της Ωραίας κοιμωμένης σε μουσική του Τσαϊκόφσκι, ήμουν αποφασισμένος, ει δυνατόν, να δουλέψω ξανά μαζί με τον έμπιστο συνεργάτη μου, τον Πάτρικ Κίνμονθ, με τον οποίο πολύ πρόσφατα σχεδιάσαμε μια εντελώς νέα εκδοχή του κλασικού μπαλέτου Ραϋμόντα για το Βασιλικό Σουηδικό Μπαλέτο της Στοκχόλμης. Στην περίπτωση εκείνη επιλέξαμε να εργαστούμε εξ ολοκλήρου με το κλασικό ρεπερτόριο των βημάτων που προτιμούσε ο Πετιπά, αν και αλλάξαμε τη γραμματική της πρωτότυπης χορογραφικής γλώσσας σε κάτι καινούριο.

Ωστόσο, θέλαμε να προσεγγίσουμε με έναν ριζικά διαφορετικό τρόπο την Ωραία κοιμωμένη του Τσαϊκόφσκι εδώ, σε αυτό το θαυμάσιο καινούριο θέατρο, σε συνομιλία με τη νέα και καινοτόμο αρχιτεκτονική του, γιορτάζοντας το πρώτο νέο του μπαλέτο. Υπό την έμπνευση ίσως του παιχνιδίσματος της αυστηρής αρχιτεκτονικής γεωμετρίας που συνυφαίνεται με την ελευθερία του περιβάλλοντος φυσικού τοπίου, η διαίσθησή μου με οδήγησε να στραφώ στη φύση. Ο Πάτρικ πήρε στα χέρια του την μπαγκέτα και προέβη σε μια μοντέρνα θεώρηση του σχεδίου του κλασικού ελληνικού θεάτρου, παντρεμένη με ένα όραμα για τη φύση που αντανακλούσε τη δική μου αίσθηση για την ουσία της Ωραίας κοιμωμένης.

Η δική μας Ωραία κοιμωμένη είναι μια καλλιτεχνική εξερεύνηση του κύκλου της ζωής. Ταξιδεύουμε μέσα από τον κύκλο των εποχών, τους συνεχώς εναλλασσόμενους πόλους του θανάτου και της αναγέννησης που ενυπάρχουν στη φύση, και αφηνόμαστε να βυθιστούμε στα ψυχολογικά βάθη του πρωτότυπου παραμυθιού, όπου ο ύπνος είναι ένα είδος θανάτου από τον οποίο ξαναγεννιόμαστε κάθε μέρα, όπως η γη κοιμάται τον χειμώνα και ξυπνά με την ορμή της νέας δύναμης της ζωής, της νέας γενιάς, καθώς ξαναξυπνά κάθε άνοιξη.

Παράλληλα, στην προσέγγισή μας υπάρχει το βαθύτερο υλικό του φόβου μας για τον θάνατο, της επιθυμίας μας για αθανασία, και του αλληλένδετου των αρσενικών και θηλυκών ενεργειών, παρουσιασμένων ίσως ως ξεπερασμένων στερεοτύπων στο πρωταρχικό παραμύθι (η παθητική πριγκίπισσα κοιμάται έως ότου καταφτάσει η αρσενική παρουσία του πρίγκιπα για να την ξαναξυπνήσει, χωρίς την οποία είναι καταδικασμένη να παραμείνει αδρανής όπως είναι για παράδειγμα ένας ξερός σπόρος), καθώς και η γοητεία και η απολαυστική τάση απόδρασης των χαρακτήρων του παραμυθιού στη φαντασία και η τεράστια αρχιτεκτονική της απίστευτα μεγαλοπρεπούς (ακόμα και πομπώδους κάποιες φορές) παρτιτούρας του Τσαϊκόφσκι.

Η αφήγησή μας ξεδιπλώνεται μέσα από τις τέσσερις εποχές, στις οποίες η πριγκίπισσα Αυγή συμβολίζει την ίδια τη φύση. Το έργο εξερευνά τις βίαιες εξωγενείς και ενδογενείς δυνάμεις που κοιμίζουν τη φύση, καθώς και την τρυφερότητα και τη ζεστασιά που την ξυπνούν. Σε αυτόν τον παραμυθιακό κόσμο, όπως και στην εμπειρία μας, η αφύπνιση είναι το αποτέλεσμα της συνάντησης του θηλυκού με το αρσενικό. Η ιστορία αυτή μας μιλάει επίσης για το τέλος της παιδικής ηλικίας, την αρχή της εφηβείας, και την αφύπνιση των επιθυμιών και των πόθων που συνοδεύουν την ενήλικη ζωή.

Εν συντομία, η πρώτη μας Πράξη είναι ο εορτασμός της παιδικής ηλικίας στο μεταίχμιο της εφηβείας. Το συμβολικό νόημα της κατάρας είναι το πέρασμα στην ενήλικη ζωή. Ο ερχομός του χειμώνα και ο μακρύς ύπνος αντανακλά την απώλεια της ικανότητας να εντυπωσιαζόμαστε και της περιέργειας που νιώθουμε ως παιδιά. Στη δεύτερη Πράξη, ο νεαρός αλλά τώρα ξεκάθαρα ενήλικας πρίγκιπας συμβολίζει την αρχετυπική αρσενική ενέργεια. Ωστόσο, αυτός πρέπει να διαθέτει και τρυφερότητα και ευαισθησία προκειμένου να ξυπνήσει τη φύση και να δημιουργήσει μια νέα γενιά – μια νέα Ωραία κοιμωμένη.

 

Πηγή: www.culturenow.gr

Φωτογραφία: Α. Σιμόπουλος  Πρόβες Ωραίας Κοιμωμένης

Ενδιαφέροντα σεμινάρια και μαθήματα